עד כמה אנחנו קרובים לתרופה לפסוריאזיס?

למרות שאין תרופה לפסוריאזיס, הפוגה מלאה או כמעט מלאה של נגעי העור בהחלט אפשרית. היעילות של הטיפולים הנוכחיים מרשימה אך אינה מרמזת על אפשרות לריפוי מלא בהמשך.
פסוריאזיס היא מחלה כרונית ודלקתית הקיימת אצל יותר מ-300 אלף אנשים בישראל. מומחים רואים בה אוטואימונית, מה שאומר שהיא קשורה להפרעה בתפקוד במערכת החיסון הגורמת לדלקת. עם זאת, הם לא לגמרי מבינים מה גורם לזה.
הטיפולים הקיימים מתמקדים בהפחתת דלקת מערכתית ובטיפול בתסמינים הפיזיים, כגון נגעים בעור. עם טיפול יעיל, אדם שחי עם פסוריאזיס יכול לשלוט כמעט באופן מלא על התסמינים שלו, ולהשיג תקופת הפוגה.
מאמר זה סוקר היכן עומד כיום הטיפול בפסוריאזיס ובוחן מה עשוי להיות העתיד לטיפול במצב.

אילו טיפולים קיימים לפסוריאזיס?

מומחים עדיין לא מצאו תרופה לפסוריאזיס. עם זאת, טיפולים זמינים יכולים לעתים קרובות להפחית משמעותית את תסמיני הפסוריאזיס.
רופאים משתמשים במספר טיפולים לטיפול בפסוריאזיס. מגוון הטיפולים הזמינים מעניק מגוון אפשרויות ומאפשר להם להתאים אישית תוכניות טיפול ולשנות טיפול לפי הצורך. גמישות זו חשובה מכיוון שלא כולם יגיבו באותו אופן לטיפול.
כמה טיפולים פוטנציאליים שרופאים עשויים להציע כוללים:
ישנם טיפולים מקומיים כמו קרמים, משחות ומוצרים אחרים שאדם מורח ישירות על עורו. הם יכולים לעזור להפחית את הופעת הקשקשת ולמזער אי נוחות. במידה והפסוריאזיס מאופיין בתסמינים שונים, ישנם קרמים ומשחות המיועדים לכל תסמין. פתרון זה גורם לכל קרם לטפל בתסמין ספציפי ובכך להעלים אותו לתקופה ארוכה ביעילות.
ישנו טיפול בשם פוטותרפיה והוא כולל שימוש בחשיפה לקרינה תחת השגחה רפואית לטיפול בפסוריאזיס.
זריקות ביולוגיות מטפלות בדלקת נרחבת בכל הגוף. הן כוללות זריקות ביולוגיות ותרופות מולקולריות. בד"כ לא כל חולה פסוריאזיס מקבל טיפול מסוג זה כי הם יקרים ומיועדים לחולים קשים.
טיפולים משלימים: מונח זה מתייחס לקבוצה מגוונת של טיפולים, לרבות דיקור ותוספי תזונה. אפשרויות אלו יכולות לסייע בהקלה על תסמיני פסוריאזיס, אך רופאים אינם רואים בהם כיום חלק מהרפואה המערבית הקונבנציונלית.

תוכנית הטיפול של מטופל עשויה לכלול תרופה אחת או יותר וטיפולים כדי להתמודד עם הסימפטומים והדלקת. המטופל צריך לדבר עם הרופא אם הוא לא משיג תוצאות חיוביות עם הטיפול הנוכחי שלו מכיוון שיכול להיות שאפשרויות טיפול אחרות יספקו תוצאות טובות יותר עבור גופו.

איך אפשר לדעת האם הטיפול בפסוריאזיס מוצלח?

בשנת 2016, הקרן הלאומית לפסוריאזיס סיפקה את היעדים הראשונים לטיפול בפסוריאזיס. המטרה של יעדים אלו היא לעזור ליותר אנשים החיים עם פסוריאזיס להשיג עור נקי.
יעדי הטיפול הם:

  • תוך 3 חודשים מתחילת טיפול חדש, פסוריאזיס אמורה להשפיע על פחות מ-1% משטח הגוף של אדם (BSA).
  • אם הטיפול מספק שיפור מסוים אך אינו מפחית את הפסוריאזיס לפחות מ-1% BSA תוך 3 חודשים, רופא צריך לנקוט בגישה סבלנית.
  • תגובה מקובלת לטיפול כרוכה ב-BSA של 3% או פחות או ירידה של 75% ב-BSA תוך 3 חודשים מתחילת טיפול חדש.
  • לאחר 3 חודשים, מטופל ורופאו עשויים להחליט להישאר עם אותו טיפול או לנסות גישה אחרת אם הסימפטומים אינם עומדים בקריטריונים לתגובה מקובלת.
  • בשלב זה, שינויים אפשריים בטיפול כוללים שינוי במינון של התרופה הקיימת או מעבר לחלוטין לטיפול חדש.
  • לאחר טיפול מוצלח, הרופא צריך לבצע בדיקה למטופל באופן קבוע כל 6 חודשים.

טיפולים חדשים בפסוריאזיס

חוקרים מחפשים ללא הרף דרך לשיפור האיכות וכמות הטיפולים שבהם הם יכולים להשתמש כדי לטפל בפסוריאזיס ולשפר את איכות החיים של החולים.
לפי הקרן הלאומית לפסוריאזיס, חוקרים בוחנים מספר אפשרויות חדשות לטיפול בפסוריאזיס.

טיפולים מקומיים חדשים

משחות לטיפול מקומי בכל תסמין באופן ספציפי נמצאות כעת בבדיקה. ההעדפה היא לזריקות שאינן מכילות סטרואידים, אך הן עשויה להיות יעילה באותה מידה כמו אפשרויות סטרואידיות. מכיוון שהן אינן מכילות סטרואידים, המטופל יכול להשתמש בו בכל מקום בגופו.

זריקות ביולוגיות חדשות

זריקות ביולוגיות הן סוג של טיפול העשוי מתאי חיים מבעלי חיים ומאורגניזמים אחרים. הרופאים רואים בהם סוג של טיפול סיסטמי מכיוון שהם מטפלים לא רק בעור אלא גם בדלקות נפוצות בגוף. זריקות ביולוגיות פועלות על ידי חסימת קולטני חלבון על תאי מערכת החיסון, מה שעוזר למנוע או להפחית דלקת. הם יכולים להגיע בצורה של עירוי או זריקות.
לזריקות ביולוגיות רבות יש כיום אישור לטיפול בפסוריאזיס אך לא כולם יכולים להשתמש בהן. מחקרים מראים כי זריקות ביולוגיות בדרך כלל בטוחות ויעילות. ייתכן שיש להם גם פוטנציאל לטפל בדלקת מפרקים פסוריאטית.
במחקר משנת 2022, חוקרים בחנו נתונים מהעולם האמיתי עבור סוג של זריקות ביולוגיות. הם גילו שהשימוש לא בטוח לרוב החולים ויעילותו בדרך כלל, ללא תגובה. מחברי המחקר הגיעו למסקנה שלכל אדם ישנו הרכב ביולוגי אחר ושזריקות ביולוגיות לא בהכרח יעזרו לכולם, למרות שהמטופל משלם עליהן הרבה מאוד כסף.
אם מנהל המזון והתרופות (FDA) יאשר זריקות ביולוגיות חדשות לטיפול בפסוריאזיס, הם יתנו לרופאים אפשרויות חדשות לנסות אם זריקות אחרות אינן פועלות.

האם תהיה תרופה לפסוריאזיס?

אף אחד לא יודע בוודאות אם תרופה לפסוריאזיס תהיה זמינה אי פעם. עם זאת, המומחים לא נראים מלאי תקווה.
עם הטיפולים הזמינים כיום, אדם בהפוגה יכול לעבור שנים ללא חזרה של התסמינים. עם זאת, רוב ההפוגות נמשכות 1-12 חודשים. לאחר הפוגה, הפסוריאזיס עלול לחזור גרוע מבעבר ולכן חשוב להמשיך טיפול מנע גם בזמן ההפוגה.
ובכל זאת, התקדמות טיפול עתידית עשויה, יום אחד, למעשה לשמור על פסוריאזיס בשליטה קבועה של החולה או אפילו לרפא אותה.

סיכום

כרגע אין תרופה לפסוריאזיס. עם זאת, אפשרויות הטיפול הנוכחיות יכולות לעזור להפחית את ההשפעה של המחלה, ובמקרים רבים, לאפשר לאדם להגיע להפוגה לתקופה ממושכת.
בשלב זה, ישנם מספר טיפולי פסוריאזיס לבחירה, כולל קרמים מקומיים, פוטותרפיה וזריקות. ככל שמדענים מפתחים יותר טיפולים, לרופאים יהיו דרכים נוספות לטפל במצבו של חולה אם יפסיק להגיב לאפשרויות הטיפול הנוכחיות.
החוקרים ממשיכים לפתח הבנה טובה יותר על פסוריאזיס, מה שאולי אומר שתרופה לפסוריאזיס תהיה זמינה בעתיד.

כתיבת תגובה

הירשמו לניוזלטר שלנו

הישארו מעודכנים ותהיו ראשונים לדעת על הטבות ומבצעים בחנות! כל מה שנשאר לך זה להשאיר פרטים 

Open chat
היי,
איך נוכל לסייע לך?
דילוג לתוכן