מה זה פסוריאזיס?

פסוריאזיס היא מחלת עור הגורמת לנגעי עור אדומים, מכוסים בקשקשים ולעיתים מדממים. נגעים אלה מופיעים בדרך כלל על המרפקים, הברכיים, הקרקפת והגב התחתון, אך יכולים להופיע בכל מקום בגוף.

חומרת הפסוריאזיס משתנה מאוד מאדם לאדם. חלק יכולים לחוש רק גירוי קל, אבל עבור אחרים זה יכול להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים. פסוריאזיס היא מחלה מתמשכת (כרונית) הכוללת בדרך כלל תקופות מחוסרות תסמינים או תסמינים קלים, ולאחר מכן תקופות שבהן התסמינים חמורים יותר.

למה מופיעה מחלת הפסוריאזיס?

אנשים עם פסוריאזיס עוברים תהליך ייצור מוגבר של תאי עור. תאי עור מיוצרים ומוחלפים בדרך כלל כל 3 עד 4 שבועות, אך בפסוריאזיס תהליך זה לוקח רק 3 עד 7 ימים. ההצטברות של תאי עור היא מה שיוצר את הנגעים הקשורים לפסוריאזיס.

למרות שהתהליך אינו מובן במלואו, הוא נחשב קשור לבעיה במערכת החיסון. מערכת החיסון היא ההגנה של הגוף שלך מפני מחלות וזיהומים, אך בפסוריאזיס היא תוקפת "בטעות" תאי עור בריאים. ישנם אנשים אצלם הפסוריאזיס קיים במשפחה, אם כי אין פסיקה ברורה על עניין הגנטיקה והפסוריאזיס.

תסמיני פסוריאזיס של אנשים רבים מתחילים או מחמירים בגלל אירוע מסוים, המכונה טריגר. טריגרים אפשריים לפסוריאזיס כוללים פציעה בעור, דלקות גרון, שימוש בתרופות מסוימות וכו'. בנוסף, טריגרים נוספים יכולים להיות הרגלים כמו עישון או צריכה אלכוהול מוגברת, ואף מצב נפשי יכול להוות גורם התפרצות.

הפסוריאזיס אינו מדבק, ולכן לא ניתן להפיץ אותו מאדם לאדם.

איך יודעים שמדובר בפסוריאזיס?

רופא משפחה יכול לרוב לאבחן פסוריאזיס על סמך מראה העור. במקרים נדירים, נלקחת דגימת עור קטנה הנקראת ביופסיה ונשלחת לבדיקת מעבדה. בדיקה זו קובעת את הסוג המדויק של הפסוריאזיס ושוללת בעיות עור אחרות, כגון סבוריאה דרמטיטיס, חזזית פלנוס, חזזית סימפלקס, פיטיריאזיס רוזאה ועוד.

ייתכן ויהיה צורך בהפניה למומחה באבחון וטיפול בנגעי עור (רופא עור) אם הרופא שלך אינו בטוח לגבי האבחנה, או שהמצב נראה חמור.

אם הרופא חושד שישנו מצב של דלקת מפרקים פסוריאטית, שהיא לפעמים סיבוך של פסוריאזיס, ייתכן שתינתן הפניה לרופא המתמחה בדלקת פרקים (ראומטולוג). יתכן ותעברו בדיקות דם כדי לשלול מצבים אחרים, כגון דלקת מפרקים שגרונית, וייתכן שיבוצעו צילומי רנטגן של המפרקים הפגועים.

מהו הטיפול המומלץ לפסוריאזיס?

אין תרופה לפסוריאזיס, אך מגוון טיפולים יכולים לשפר את הסימפטומים ואת המראה של נגעי העור. הטיפול עליו המומחים של אלוקדו ממליצים הוא טיפול ממוקד בכל תסמין בנפרד בכדי לייצר את התגובה היעילה ביותר של העור. אם נשתמש ברכיבים מדויקים לכל תסמין, נגדיל את אפקטיביות הטיפול. המומחים של אלוקדו ממליצים להמשיך את הטיפול גם לאחר היעלמות הנגע. תחזוקה שוטפת של העור ע"י קרם ייעודי מגבירה את הסיכוי לעיכוב ההתפרצות הבאה.

כתיבת תגובה

הירשמו לניוזלטר שלנו

הישארו מעודכנים ותהיו ראשונים לדעת על הטבות ומבצעים בחנות! כל מה שנשאר לך זה להשאיר פרטים 

Open chat
היי,
איך נוכל לסייע לך?
דילוג לתוכן